Comunicar Manresa amb Barcelona per autopista, era una necessitat que ja estava contemplada en temps de la República. Al 1974 va entrar en funcionament l’Autopista Barcelona Terrassa que era gratuïta al no tenir cap autovia paral.lela. La seva continuació fins al centre de Catalunya era molt més complicada per la dificultat del terreny que s’havia de creuar. Per això malgrat la necessitat de crear un eix que arribés fins a Puigcerdà no hi havia pressupost.

Als anys 80 una delegació de representants de la zona encapçalats per Joan Cornet, Alcalde de Manresa pel PSC, Josep Maria Calmet, com a President de la Cambra de Comerç de Manresa, i Juli Sanclimens, com a diputat al Parlament de Catalunya , van anar a parlar amb el President Jordi Pujol per demanar la continuació de l’autopista de Barcelona-Terrassa. Com que no hi havia pressupost van acceptar que es construís a canvi de pagar peatges. I així es va fer: Al 1983 s’aprovà el pla de carreteres incloent el segon tram d’autopista fins a Manresa. Per construir-la es va obrir un concurs públic que va guanyar Ferrovial. Tota l’obra va ser finançada per la Generalitat.

Es va inaugurar el 1989 i forma part de l’itinerari Europeu E-9, comunicant Barcelona amb França a través del túnel de Puymorens.

Més informació: http://www.raco.cat/index.php/Espais/article/viewFile/91026/158804